
Dažās valodās vārds “domstarpības” un vārds “konfrontācija” ir vienādi. Piemēram, spāņu valodā diskusija ir “una pelea” , strīds. Kā mēs varam organizēt civilizētu, konstruktīvu viedokļu apmaiņu, no kuras mācās visas puses un tādējādi panākt labāku lēmumu? Tas ir atkarīgs no mūsu izvēlētajiem vārdiem. Vārdi mūsu apziņā izsauc kartes. Tās kaut ko nozīmē, un šīs nozīmes var atšķirties katram cilvēkam, kultūrai.
Kad jūs sakāt “Es nepiekrītu” kādam, kurš jau ir izlēmis, kas notiek? Jūs konfrontējat viņa spriedumu un izaicināt viņa lēmumu. Viņi jau ir izlēmuši. Šie cilvēki ir kā vilciens, kas atstājis staciju un pilnā ātrumā virzās uz galamērķi. Kad mēs pieņemam lēmumu, mēs apņemamies to realizēt. Mūsu prāts tagad ir noslēgts. Mēs esam pametuši dzelzceļa staciju un vairs nevaram uzņemt pasažierus. Persona, kas jums nepiekrīt, ir kā cilvēks, kurš stāv vilciena priekšā un mēģina to apturēt. Jūs taču vēlaties viņu sabraukt, vai ne? Jūs esat satraukti. Jums nepatīk tas, ka viņš vai viņa jums nepiekrīt. Viņa vai viņas viedokļu nesakritība apstrīd jūsu jau pieņemto lēmumu .
Adizes metodoloģijā ir aizliegts lietot frāzi “Es nepiekrītu”. Ja kāds to izmanto, jāmaksā soda nauda.
Kāpēc? Jo tas nav no jums atkarīgs, vai jūs piekrītat, vai nē, ja vien neesat līdzvērtīgs partneris un jums ir tiesības stāvēt vilciena priekšā un apturēt tā izbraukšanu no stacijas. Ja jūs esat tikai lēmumu pieņemšanas dalībnieks, nepiekrišana ir nevajadzīgs, neaicināts izaicinājums.
Vārdi, kurus mēs izmantojam, ir “Man ir svarīga informācija Tavai apsvēršanai” vai “Esmu domājis par dažādām alternatīvām Tavai apsvēršanai”. Mēs arī sakām: “Man ir daži jautājumi, kas var ietekmēt Tavu lēmumu” vai “Man ir dažas šaubas, ar kurām es vēlētos dalīties, jo es esmu noraizējies, ka tie varētu ietekmēt Tavu iecerēto rezultātu.”
Izmantojot šīs vārdu izvēles, jūs komunicējat tā, it kā uzskatāt, ka vilciens vēl nav pametis staciju, ka varat dot ieguldījumu lēmumu pieņemšanā, neapšaubot lēmuma pieņēmēju.
Izaicinājumi prasa pretuzbrukumu. Kad cilvēki jūtas izaicināti, viņi izaicinās pretī. Tas var kļūt par kliegšanas maču. Lai nodrošinātu konstruktīvu vadību, jums jābūt uzmanīgiem ar izmantotajiem vārdiem un to, kā dalāties ar informāciju.
Vērts apdomāt…
Raksta autors: Dr. Ichak Kalderon Adizes