
Tas ir patiesi apbrīnojami, cik daudz šobrīd iespējams atrast dažādus vadības stilu noteikšanas testus! Tas, ka vadības stili mēdz būt dažādi, tā kā būtu skaidrs. Bet ko tad ar tiem īsti iesākt?! Kāds no tā ir praktisks ieguvums pašam un komandai?! Sāksim ar to, ka brīdī, kad nosakāt, kāda stila vadītājs jūs esat, jūs saprotat arī to, kāds neesat. Apzināties savas stiprās un vajās puses. Tātad savu dzīvi un komandu, visticamāk, veidosiet un vadīsiet noteiktā stilā un kādu brīdi tā var turpināt itin labi. Taču neviens no mums nav izcils visā – ir nepieciešama papildinoša komanda, īpaši tad, kad mūsu dzīvi skar pārmaiņas, kuras diktē savus noteikumus. Un šeit kļūst patiesi interesanti – dažādi vadības stili atšķirīgi reaģē uz tām.
Atkarībā no tā, kāds ir jūsu vadības stils un sapratne par to, veidosies arī apziņa – kam manī ir jāmainās, lai es pārvarētu šīs pārmaiņas, dažkārt pat krīzes. Apzinoties sevi, sāksiet to saredzēt arī citos, pamazām paverot iespēju transformēt vidi sev apkārt.
Adizes metodoloģijā vadības stilu* apzīmēšanai izmanto PAEI abreviatūru no angļu valodas vārdiem:
- Ražotājs (P)roducer – ātri pieņem lēmumus, agri nāk uz darbu, vienmēr ir aizņemts, daudz darba, ir praktisks ar fokusu uz rezultātu, stresa situācijās uzspiež un diktē.
- Administrators (A)dministrator – lieliski pārvalda procesus, patīk sistēmas un kārtība; svarīgi, ka lietas tiek paveiktas pareizi; vienmēr laikā, uztur stabilitāti, ir strukturēts ar fokusu uz niansēm, stresa situācijās apklust un ieiet sevī.
- Uzņēmējs (E)ntrepreneur – uzņemas risku, ir vizionārs, ideju ģenerētājs un harizmātisks pārmaiņu mākoņu stūmējs, bieži kavē; sadusmojas, ja neklausās viņa idejās; daudz runā, stresa situācijās uzbrūk un apvaino.
- Integrators (I)ntegrator – koncentrējas uz cilvēkiem, jūtām un attiecībām, lielisks komunikators un klausītājs, iejūtīgs, svarīgs citu viedoklis, cenšas izvairīties no nepatīkamām situācijām un konfliktiem, stresa situācijās padodas un pakļaujas.
Vadības stilu pieredzes stāsts
Mani allaž kaitināja šis vadītājs, kas bija tipisks Uzņēmējs – ieradās, kad gribēja, darīja, kā gribēja. Viņš tā uzvedās pat, ja grafiks bija saplānots pa minūtēm. Viņš izraisīja darbiniekos stresu, bieži mainīja idejas un vienlaicīgi prioritizēja neskaitāmus projektus. Viņam patika runāt par sevi, bet, runājot ar citiem – patika dzirdēt to, kas apstiprina viņa domas un idejas. Vārdi “tikai saki man godīgi” bija visai riskanti. Tomēr apbrīnojama bija viņa spēja riskēt, mesties nezināmajā – tika atbalstītas jaunas, bieži vien arī diezgan dārgas idejas. Viņš izbaudīja pārmaiņu radīšanas procesu, un noteikti bija šīs kompānijas sirds, pat motors. Pārmaiņas bija viņa būtība. Tolaik komunikācija ar šo vadītāju likās grūta, taču ar šī brīža zināšanām un pieredzi skaidrs, ka tas vienkārši bija viņa vadības stils. Kā vadītāja daudz no viņa iemācījos par stratēģisko skatījumu un riska nozīmi biznesa attīstībā, pandēmijas laiks noteikti viņa izpratnē būtu izaicinājums nevis problēma. Kad vēlāk atklājās, ka pašas vadības stils ir paEI, kļuva skaidrs, kādēļ agrāk tik ļoti kaitināja šis Uzņēmējs… Jūs jau zināt – mūs citos cilvēkos visvairāk kaitina tas, kas kaitina pašos.
Gūtās zināšanas par vadības stiliem šobrīd man ļauj atskatīties arī uz laiku, kad pati nokļuvu kādas organizācijas vadībā un saskāros ar milzum daudz izaicinājumiem, t.sk., vienlaicīgi veikt pretrunīgas lomas. Mans personīgais vadības stils uzvarēja – nespēju vadīt pēc tabulas un kratīt ar pirkstu par neizdarīto – vadīju inovatīvi un ar sirdi! Šādi rezultāti nāca lēnām, taču notika arī pārmaiņas. Bet svarīgi ir saprast un pieņemt gan savu, gan citu vadības stilu… Kad pandēmijas rezultātā darbu šajā vietā nācās pamest, pārmaiņas sākotnēji uztvēru kā manu ideju noraidījumu, jo man ir tas “E” burtiņš. Integratora vadības stils palīdzēja to pieņemt un salīgt mieru ar situāciju. Vēlāk tieksme pēc jaunā mani saveda ar organizāciju, kura māca par vadības stila sapratnes nozīmi un tā ietekmi uz uztveri. Tas mainīja manu viedokli par Uzņēmēju – rezultātu var panākt ar jebkuru vadības stilu tad, ja zini un saproti, kā ar to uzvesties un komunicēt.
Vadības stilu vadīšana
Un tagad vēlreiz paskatīsimies uz to, ko var dot zināšanas par Vadības stiliem, izmantojot četrus PAEI imperatīvus jeb lēmumu definēšanas rīku:
E – (kāpēc) ir svarīgi saprast savu un komandas biedru vadības stilu?
Vadības stils ir nozīmīga un izplatīta parādība, kas ietekmē katru aspektu organizācijā, sapratne par to nodrošina katru komandas locekli ar informāciju, kas nepieciešama veiksmīgai sadarbībai. Atpazīt jūsu priekšnieku, kolēģu, padoto, klientu un svarīgu piegādātāju stilus nozīmē prast labāk cieņpilni sadarboties, spēt to darīt rezultatīvi un efektīvi.
P – (ko) šī sapratne par vadības stilu dod?
- apziņu par savām un citu stiprajām un vājajām pusēm;
- fundamentālas rezultatīvas vadības zināšanas;
- uzlabotu komandas kultūru;
- labāk deleģētus uzdevumus, kvalitatīvāku atgriezenisko saiti, labāk pasniegtas idejas;
- precīzi atlasītu savstarpēji papildinošu komandu, atlases kritērijus tajā;
- spēju veidot konstruktīvu komunikāciju un sadarbību.
- aspektus, kuri komandas locekļos izraisa stresu un un kuri veicina tā pārvarēšanu, palīdz komandai iet cauri pārmaiņu procesam viņiem saprotamā veidā.
A- (kā) šo sapratni var izmantot?
Novērtējiet līdzcilvēku ierašanās paradumus, ģērbšanas stilu, runās tempu un valodu, tipiskas atbildes uz jautājumiem un sūdzības, lai noteiktu viņu vadības stilu, tad attiecīgi pielāgojiet sarunu vešanu un uzvedības stratēģiju:
- neatkarīgi no laika un vietas – jums kabatā ir zināšanas, kuras palīdz veicināt sadarbību, noslēgt darījumu vai uzrunāt auditoriju;
- neatkarīgi no amata – esat darba ņēmējs vai darba devējs – vadības stilus varat izmantot, lai sasniegtu nepieciešamo rezultātu no sevis un citiem.
E – (kad) sapratne par vadības stiliem var noderēt?
- kad uzņēmums iet cauri krīzei, un jums ir jāmotivē savi darbinieki, lai sasniegtu rezultātu;
- kad apzināties, ka vēlaties savas problēmas pārvērst par izdevībām un galu galā vairot pašapziņu;
- kad šķiet, ka esat neatbilstošs vadītājs vai profesionālis;
- kad konflikti liekas gūst virsroku;
- kad grūti izvēlēties virzienu dzīvē;
- kad šķiet, ka jūs nesaprotat vai jūs nesaprot;
- kad no tā, cik veiksmīgi pieņemsiet un īstenosiet lēmumus, izšķiras jūsu komandas pastāvēšana.
I – (kurš) to var izmantot?
Jebkurš, kuram rūp savas un organizācijas dzīves kvalitāte, ģimenes vai darba komandas pastāvēšana un veselīga kultūra. Jo pastāvēs, kas mainīsies, un integrējot savā dzīvē un darbā šīs zināšanas, pēkšņi var tapt skaidrs, ka nav sliktas situācijas, komandas vai vadītāja – mēs tikai katrs atšķirīgi uz to reaģējam. Pieņemot šīs atšķirības, mēs patiesībā izrādām cieņu.
* Par Adizes MSI (Management Style Indicator) vadības stilu testu vairāk uzziniet šeit: https://s.adizes.org/msi/?lang=lv
Vairāk lasiet:
- Dr. Ichaks Kalderons Adizess “Prasmīga pārmaiņu vadība” (latviski)
- Dr. Ichak Kalderon Adizes “Leading the Leaders” (angliski)