
Uzplaukums ir optimālā pozīcija uzņēmuma dzīves ciklā, kur organizācija beidzot panāk līdzsvaru starp kontroli un elastību. Uzplaukums faktiski nav viens punkts dzīves cikla līknē. Tā vietā to vislabāk attēlo līknes segments, kas ietver gan augšanas, gan novecošanas apstākļus. Uzplaukums ir vienmēr mainīgs stāvoklis – ceļojuma posms, nevis patvērums ceļa galā.
Organizācijas un uzņēmumus, kas atrodas Uzplaukumā, var labi atpazīt: visi aspekti darbojas saskaņoti, visas operācijas norit sekmīgi, un visi darbinieki zina, kur uzņēmums dodas un kā palikt uz pareizā ceļa. Uzplaukums ir līdzsvara stāvoklis: elastīgums un kontrole, funkcija un forma, iztēle un ražošana, inovācijas un administrēšana. Taču uzņēmumi, kas atrodas šajā apsveicamajā līdzsvarā (ko tik grūti sasniegt un ir tik viegli pazaudēt) nepārtraukti riskē atslīdēt atpakaļ pie bērnišķīgiem ieradumiem vai iemaldīties vecumdienu stīvumā.
Organizācija Uzplaukumā ir tieši tikpat viegli ievainojama kā jebkurā citā sava dzīves cikla posmā. Zīdaiņa vecuma naudas trūkums, dibinātāja smagā roka “aiziet, aiziet!” posmā, pusaudža vecuma iekšējās cīņas – visus šos izaicinājumus uzņēmums jau ir pārvarējis. Tagad kā iespējams un būtisks apdraudējums jāuztver pašapmierinātība, kas nāk līdzi panākumu pārpilnībai.
Uzņēmums Uzplaukumā izmanto ļoti daudzveidīgus vadības stilus. Tas ir uzņēmums, kurā ērti jūtas stratēģi un taktiķi, cilvēki, kuriem patīk detalizēts darbs, un arī tie, kuri tādu ienīst. Tas ir uzņēmums, kurā strādā uzņēmēji, administratori, ražotāji un integratori un katram no viņiem ir pašam savs atšķirīgs vadības stils. Un ikviens ir iemācījies labi sastrādāties ar pārējiem. Uzplaukumā visi spēlē kopā.
Uzņēmums, kas atrodas Uzplaukumā, pareizi prognozē tendences un nav piesaistīts vienai vienīgai produktu līnijai vai tirgum, izslēdzot jebkurus citus. Uzņēmumam ir mērķi, kurus tas sasniedz regulāri un paredzami. Tā darbinieki ir gatavi satvert pareizās izdevības, taču arī zina, kā tikt galā, ja kaut kas noiet greizi. Viņi koncentrējas uz rezultātiem ar tādu negantumu, kas nodrošina, ka klientu vajadzības būs ne vien izpildītas, bet arī pārpildītas. Organizācijai ir vienota vīzija, tiek veicināts radošums, un tās sniegums ir izcils. Uzņēmums reālistiski un ar panākumiem tiecas pēc izaugsmes un pelnītspējas. Beidzot tie viens otru vairs neizslēdz.
Izklausās lieliski, vai ne? Vai tas ir iespējams visiem uzņēmumiem? Kas jādara, lai šājā fāzē nonāktu un ar ko jārēķinās?
Uzplaukuma normālās problēmas
- Uzņēmumam, šķiet, nekad nav pietiekami daudz tādu talantu, kādi tam nepieciešami, un tas nepārtraukti iesaistīts vairāk un labāku darbinieku meklēšanā.
Uzplaukuma anormālās problēmas
- Galvenā biroja personāls iegūst arvien vairāk un vairāk pilnvaras, ko tas paņem no arvien vājākajiem pārējiem vadītājiem. Finanšu un juridiskie departamenti kļūst ietekmīgāki par mārketingu un pārdošanu.
- Finanšu departaments veido budžetus, ko augstākā vadība apstiprina un tad deleģē uzņēmuma struktūrvienību vadītājiem. Atlīdzība tiek balstīta tikai uz īstermiņa rezultātiem.
- Tikai mazākums no uzņēmuma akcionāriem ir uzņēmuma darbinieki, ja vispār darbinieki ir akcionāru vidū.
- Paļaujoties uz pagātnē gūtajiem panākumiem, uzņēmums ir atkarīgs no laikazobu izturējušajiem darbības viediem. Tikai neliela daļa ieņēmumu nāk no produktiem, kas vēl pirms trim gadiem neeksistēja.
- Lēmumu pieņemšana ir centralizēta līdera rokās.
- Organizācijas attīstība un izaugsme ir atkarīga no viena vadītājalīdera.
- Bez skaidras misijas uzņēmums drīzāk atkārto pagātni, nevis izgudro nākotni.
Kāpēc uzņēmumiem ir grūti tikt līdz Uzplaukumam un jo vairāk- noturēties tajā? Iespējams, tieši tādēļ, ka ( kā apgalvo pats Dr.Adizes ) viņa “metodoloģija ir ne pārāk populāra, jo tā paredz nepieciešamību pastāvīgi mainīties”! Tomēr Dr. Adizes ir sarakstījis grāmatu, kura uzņēmējiem visā pasaulē kalpo kā ceļvedis, kas gan negarantē uzņēmumam panākumus, tomēr nodrošina ar zināmu komforta līmeni zinot, ko sagaidīt ceļā.
“Tiecoties pēc Uzplaukuma”- uzņēmumu ceļvedis pārmaiņu laikā
Greg Mathers, Adizes Institūta Latvijā vadītājs, vecākais partneris un sertificēts eksperts organizāciju transformācijas vadībā
Mans vectēvs bija dzimis 1891. gadā ASV, kad zirgs un pajūgs joprojām bija izplatīti transporta veidi. Tajā pašā gadā “Derwitzer” planieris veica pirmo lidojumu, pārvietojot cilvēku 24 metrus pa gaisu. Šī planiera pilots un celtnieks Oto Lilientāls kļūva pazīstams kā lidojošais cilvēks un bija pirmais, kurš atkārtoti lidoja ar planieriem, reģistrējot vairāk nekā 2000 lidojumus. Viņa garākais lidojums bija tikai mazliet īsāks par 80 metriem.
Pēc septiņdesmit astoņiem gadiem, 1969. gadā, es sēdēju kopā ar vectēvu mūsu viesistabā un televīzijā skatījos Apollo 11 lidojumu kosmosā, tas nolaidās uz Mēness. Kamēr mēs skatījāmies graudainās melnbaltās bildes, mans vectēvs paziņoja, ka nodzīvojis no zirgiem un pajūgiem līdz cilvēka pastaigas pa Mēnesi ieraudzīšanai.
78 gados cilvēce no pirmajiem īsajiem planieru lidojumiem sasniedza cilvēku palaišanu ar raķetēm uz Mēnesi, pasaule piedzīvoja nepārspējamas pārmaiņas, un cilvēku dzīves daudzkārt mainījās.
Protams, kopš 1969. gada pārmaiņu apjoms un ātrums turpina strauji pieaugt. Pārmaiņu paātrināšana ir kļuvusi par mūsu ierasto dzīves veidu, un lielākā daļa no mums nevar iedomāties pasauli citādāku. Savā 1981. gada grāmatā “Kritiskais ceļš” amerikāņu autors un izgudrotājs Buckminster Fuller iepazīstināja ar zināšanu dubultošanas līkni un pieļāva, ka pirms 1900. gada cilvēku zināšanas ik pēc 100 gadiem dubultojās. Līdz 2013. gadam IBM ziņojumā bija norādīts, ka cilvēku zināšanas divkāršojās ik pēc 13 mēnešiem, un tagad, 2021. gadā, tiek lēsts, ka cilvēku zināšanas varētu dubultoties ik pēc 12 stundām.
Tieši šajā dramatiski mainīgajā vidē mūsdienu uzņēmumiem ir jāstrādā ar peļņu un jāsaglabā aktualitāti tirgū. Ar savu grāmatu “The Pursuit of Prime” doktors Ichaks Adizess uzņēmuma vadītājiem sniedz ceļvedi, kā viņu organizācijas laika gaitā mainās un mainās, un nosaka kopējo problēmu ārstēšanu, ar kurām uzņēmumi saskaras, progresējot dažādos organizācijas dzīves cikla posmos. Zinot šo ceļvedi, uzņēmuma vadītāji var prasmīgi rīkoties ar savām iekšējām izmaiņām, tāpēc viņiem ir nepieciešamais saskaņojums, spēks un enerģija, lai tiktu galā ar arvien mainīgo tirgu.
Latvijas uzņēmuma līderim šī grāmata ieskicē un sniedz atbildes uz izaicinājumiem, ar kuriem jāsāk, uzsākot uzņēmējdarbību, pārvaldot to caur strauju izaugsmi un pēc tam sagatavojot to nodošanai vadības komandai, kas var to novest jaunā augstumā. Lai pārvietotos pa šiem posmiem, ir jāpārvalda paātrinātas pārmaiņas pastāvīgi morfējošā vidē, kas ir pilna ar izaicinājumiem.
P.S. Šis raksts ir fragments no Dr.I.K.Adizesa grāmatas “The Pursuit of Prime” (lat. “Tiecoties pēc Uzplaukuma”), kas tagad pieejama arī latviešu valodā.